Τεχνικές Συμβουλές

“M” Check

Πάντα πριν πάρουμε το ποδήλατό μας για να φύγουμε, ελέγχουμε τα 5 βασικά σημεία του ποδηλάτου ώστε να εξασφαλίσουμε ότι δεν υπάρχει κάποια φθορά που δεν έχουμε αντιληφθεί. Αυτό μας βοηθάει να έχουμε ένα καλά συντηρημένο ποδήλατο που λειτουργεί σωστά και θα είμαστε ασφαλής να το καβαλήσουμε.

  1. Ξεκινάμε με τον μπροστά τροχό και ελέγχουμε εάν το λάστιχο έχει τον αέρα που χρειάζεται, εάν το μπροστά μας φρένο λειτουργεί σωστά, σπρώχνουμε ελαφρά με το χέρι μας τη ρόδα δεξιά-αριστερά παράλληλα με τον άξονα του τροχού για να ελέγξουμε εάν υπάρχει κάποιο κενό στο κέντρο ή εάν έχει ξεβιδώσει ο άξονας.
  2. Στη συνέχεια πιάνουμε το τιμόνι και το γυρνάμε έτσι ώστε ο μπροστά τροχός να είναι κάθετα σε σχέση με το υπόλοιπο ποδήλατο, κρατώντας πατημένο το μπροστά φρένο κουνάμε ελαφρά μπρος-πίσω το τιμόνι. Με αυτό τον τρόπο ελέγχουμε εάν υπάρχει κάποιο κενό στα ποτήρια του τιμονιού. Στην περίπτωση που μπροστά το πιρούνι μας διαθέτη ανάρτηση, πιέζουμε και αφήνουμε το τιμόνι να έρθει στην αρχική του θέση και παρατηρούμε για πιθανόν περίεργους θορύβους ή κακή λειτουργία.
  3. Τρίτο σημείο του ποδηλάτου είναι η μεσαία τριβή. Πιάνουμε έναν από τους δύο δισκοβραχίονες και με κίνηση παράλληλη προς τη μεσαία τριβή ελέγχουμε εάν υπάρχουν κενά. Κρατώντας το πετάλι κάνουμε ανάποδη περιστροφή για να ελέγξουμε εάν κινητέ η πεταλιέρα ελεύθερα και ταυτόχρονα ότι λειτουργεί το ελεύθερο της καστάνιας των γραναζιών του κέντρου στον πίσω τροχού.
  4. Τέταρτο σημείο ελέγχου είναι η σέλα. Παρατηρούμε εάν είναι παράλληλη με τον πάνω οριζόντιο σωλήνα του ποδηλάτου και ότι είναι ασφαλισμένη. Εάν έχουμε dropper post, παλουκόσελο που αλλάζει ύψη, ελέγχουμε ότι όντως λειτουργεί σωστά πιέζοντας με το ένα χέρι το χειριστήριο και με το άλλο τη σέλα προς τα κάτω. Εάν έχουμε ποδήλατο με πίσω ανάρτηση, πιάνουμε το ποδήλατο με το ένα χέρι από το σφιγκτήρα του παλουκόσελου και ελαφρά το σηκώνουμε 1-2 εκατοστά από το έδαφος και το αφήνουμε να ακουμπήσει ελαφρά πάλι κάτω. Με αυτό τον τρόπο ελέγχουμε εάν κάποια βίδα της ανάρτησης είτε του μοχλικού έχει ξεβιδώσει. Επίσης μπορούμε να δούμε εάν υπάρχει κάποιο κενό ή έχει ξεβιδώσει ο άξονας του πίσω τροχού. Τελευταίος έλεγχος σε αυτό το σημείο είναι η λειτουργία της πίσω ανάρτησης. Με τον πήχη μας πάνω στην σέλα, ρίχνουμε το βάρος μας πάνω στο ποδήλατο και παρατηρούμε εάν λειτουργεί σωστά η ανάρτηση και εάν δημιουργούνται ασυνήθιστοι ήχοι.
  5. Το τελευταίο σημείο ελέγχου του ποδηλάτου είναι ο πίσω τροχός. Ακολουθάμε την ίδια διαδικασία με τον μπροστά, ελέγχουμε την πίεση του αέρα στο λάστιχο, τον άξονα του πίσω κέντρου, τη λειτουργία του φρένου και του πίσω ντεραγιέ αλλάζοντας μία μία τις ταχύτητες από το χειριστήριο καθώς γυρνάμε το πετάλι με το πίσω τροχό να είναι λίγο μακριά από το έδαφος.

Σημαντικό κατά τη διάρκεια του ελέγχου να παρατηρήσουμε διαρροή λαδιών από τις αναρτήσεις και τα υδραυλικά φρένα. Οτιδήποτε περίεργο εντοπίσουμε κατά τη διάρκεια του ελέγχου καλό είναι να απευθυνθούμε σε ειδικό, μπορεί να μην είναι κάτι σημαντικό αλλά μπορεί να προλάβουμε μία μεγαλύτερη ζημιά είτε και κάτι πιο σοβαρό όπως να αποτρέψουμε μία πτώση από το ποδήλατο.

Συντήρηση αναρτήσεων

Η ανάρτηση είναι ένα εξάρτημα που παρόλο την πολύπλοκη λειτουργία της, που πολλές φορές δεν θα καταλάβουμε πως λειτουργεί αλλά πάντα θα απολαμβάνουμε τα οφέλη της, εάν ακολουθήσουμε ένα συγκεκριμένο μοτίβο συντήρησης, θα διατηρήσουμε ένα υψηλό επίπεδο λειτουργίας και θα αποτρέψουμε δυσάρεστες βλάβες που θα μας κοστίσουν και χρόνο, γιατί θα στερηθούμε τη βόλτα μας, αλλά και χρήματα. Η τήρηση των χρόνων συντήρησης που δίνει η κάθε κατασκευάστρια εταιρία είναι το “Α” και το “Ω”. Πέραν από αυτό όμως μπορούμε και εμείς ως αναβάτες να κάνουμε κάποια πράγματα, όπως πχ να καθαρίζουμε με μαλακό πανί τις διαδρομές της ανάρτησης και να απομακρύνουμε σκόνη και λάσπες ώστε να μην περνάνε μέσα από τις ξύστρες. Μπορούμε να ρίχνουμε σπρέι σιλικόνης που δεν χαλάει τις τσιμούχες, ώστε να υπάρχει μία σχετική λίπανση στις διαδρομές ή οποιοδήποτε άλλο αντίστοιχο λιπαντικό. Κάτι άλλο που θα βοηθήσει να παραμείνει καθαρό το εσωτερικό των αναρτήσεων, έκτος από το βασικό σέρβις που γίνεται κάθε 6 μήνες περίπου και το ολικό κάθε 12, μπορούμε να κάνουμε ανά 2-3 μήνες αλλαγή στα λάδια λιπάνσεως, αυτό κυρίως στην μπροστά ανάρτηση. Έχοντας τις αναρτήσεις μας καλά συντηρημένες, έχουμε και καλύτερη αίσθηση στη βόλτα μας.

Εάν έχει υπάρξει μεγάλο διάστημα που έχουμε αφήσει το ποδήλατο στην άκρη και δεν το χρησιμοποιούμε, καλό είναι να γίνει μια ανανέωση στα λάδια λιπάνσεως. Παράλληλα με τη λίπανση ελέγχονται και γρασάρονται οι τσιμούχες, O-ring, οπότε αποκλείουμε το ενδεχόμενο κάποια να έχει ξεραθεί και καθώς θα πάει να δουλέψει να χαλάσει.

Έλεγχος ελαστικού Tubeless

Όταν έχουμε ελαστικά Tubeless(χωρίς σαμπρέλα), για να είμαστε σίγουρη και να μην πάθουμε λάστιχο, θα πρέπει αναλόγος την εποχή να ελέγχουμε εάν υπάρχει υγρό Tubeless μέσα στα λάστιχά μας, τους καλοκαιρινούς μήνες κάθε 1-1,5 μήνα και τους χειμερινούς 1,5-2 μήνες. Άλλη ένδειξη ότι το λάστιχό μας δεν έχει μέσα υγρά είναι όταν τα φουσκώνουμε και σε μερικές ώρες πάλι ξεφουσκώνει.

Συντήρηση αλυσίδας

Η σωστή συντήρηση της αλυσίδας είναι από τα πιο σημαντικά που πρέπει να προσέχουμε στο ποδήλατο. Ο τακτικός καθαρισμός και η λίπανσή της βοηθάνε ώστε και να απομακρύνεται η μάκα, στεγνό λάδι με σκόνη και λάσπη όπου σα “γυαλόχαρτο” φθείρει και την αλυσίδα και τα γρανάζια, αλλά βοηθάει ώστε οι αλλαγές στις ταχύτητες να γίνονται σωστά και αθόρυβα. Καλό είναι να χρησιμοποιούνται προϊόντα εξειδικευμένα για ποδήλατο για να υπάρχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.